יום ו', טו’ באדר ב' תשע”ט
דף הבית טיפולים תכניות מיוחדות חדשות וחידושים
תמונות שלנו הורים שואלים - מורים עונים צוות ביה"ס יצירת קשר english
 

לדברי הרב קוק ותלמידו הרב חרל"פ (חייא ראש לגליל פולין) המנגינה מבטאת את המקצב הפנימי של המילים ואת החיבור של התכנים לרגשותיו ולנפשו של האדם. הראיה לכך היא בנבואת אלישה - שם הנגינה מתוארת כאמצעי להשראה : נבואית "וַיֹּאמֶר אֱלִישָׁע ... וְעַתָּה קְחוּ לִי מְנַגֵּן וְהָיָה כְּנַגֵּן הַמְנַגֵּן וַתְּהִי עָלָיו יַד ה'" השימוש בכלי נגינה החל בראשית התרבות האנושית והשתכלל עם התפתחותה. כלי הנגינה המוזכרים בתנ"ך היו חלק מתרבות במזרח התיכון והוכנו ממגוון חומרים: אבן, מתכת, צמחים, ומחלקי בעלי חיים עצמות, קרניים, מעיים ועורות. במקורות היהודיים הוזכרו כלי הנגינה והמנגינות, כתחביבם של שאול המלך ודוד המלך. על פי המסורת ניגן המלך דוד לפני שאול המלך בנבל : "וְהָיָה, בִּהְיוֹת רוּחַ - אֱלֹהִים אֶל-שָׁאוּל, וְלָקַח דָּוִד אֶת- הַכִּנּוֹר, וְנִגֵּן בְּיָדוֹ; וְרָוַח לְשָׁאוּל וְטוֹב לוֹ, וְסָרָה מֵעָלָיו רוּחַ הָרָעָה". במסגרת השיעורים הפרטניים חשוב לי לחשוף את התלמידים לשירים ממקצבים שונים, למנגינות מכלים שונים ולצלילים המופקים מהם וזאת כדי לבדוק את תגובתם. היו פעמים שלקחתי את התלמיד נ. אל חדרי לשיעור פרטני. נ. תלמיד שקט, לרוב נמצא במצב של שכיבה בכיסא הגלגלים , בעל לקות ראיה ולעיתים משמיע קולות. מפאת מוגבלותו אינו מניע איבר מגופו מלבד העפעפיים ומעט חיוך. וכשהוא שומע קולות או מנגינה הוא ממקד מבט לעבר הקול, בשקט ובדריכות. במסגרת השיעורים הפרטניים אני משמיע לו שירים, נעימות וסיפורים. יום אחד החלטתי להשמיע לו נעימה של נבל. כידוע הנבל הינו כלי פריטה בעל שורת מיתרים ארוכה הנמתחת על פני לוח עץ ארוך המספק להם תהודה. באמצעות אתר היוטיוב התלמיד נ. הקשיב למנגינה. הוא לא הניד את עפעפיו והחל להשמיע קולות. בהדרגה הוא הגביר את קולו . זו הייתה הפעם הראשונה שראיתיו משלב בהנאה את קולו עם צלילי הנבל. הוא נראה מוקסם מכך. עבורי זו הייתה הזדמנות לגלות ולהכיר את טעמו האישי של נ. במוסיקה. בברכת חג פורים שמח נחום יחיאלי – יועץ חינוכי.

 
 
טיפולים
תוכניות מיוחדות
חדשות וחידושים
תמונות שלנו
ארועים
פינת ההורים
טנתון -עיתון בית הספר
ארכיון
הענן החינוכי